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Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät - Deutsch in multilingualen Kontexten

Dr. Antje Sauermann


Kontakt

Dorotheenstraße 24
10117 Berlin
Raum 3.325
 

E-Mail: antje.sauermann(at)hu-berlin.de

Telefon: +49 (0)30 2093 9675

 

Sprechzeiten im WiSe 2020/21: nach Vereinbarung

 

Postadresse
Institut für deutsche Sprache und Linguistik
Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät
Humboldt-Universität zu Berlin
Unter den Linden 6
D-10099 Berlin

 

 


Lehrveranstaltungen im WiSe 2020/21

Do 12–14 Uhr

Mi 8–10 Uhr 

Mi 12–14 Uhr 

Do 8–10 Uhr 

 


Forschungsgebiete und -interessen

  • Spracherwerb und Sprachverarbeitung in monolingualen und bilingualen Kindern und Erwachsenen (Informationsstruktur, Diskursstruktur, Register)
  • Einfluss kontextueller Faktoren auf Spracherwerb und Sprachverarbeitung
  • Forschungsmethoden: Blickbewegungsexperimente und Korpusanalysen

 


Veröffentlichungen

  • Dissertation

Sauermann, A. (2016). Impact of the type of referring expression on the acquisition of word order variation. Potsdam: Universitätsverlag Potsdam.

 

  • Artikel in Zeitschriften und Buchkapiteln (*peer-reviewed)

*Burmester, J., Sauermann, A., Spalek, K., & Wartenburger, I. (2018). Sensitivity to salience: linguistic vs. visual cues affect sentence processing and pronoun resolution. Language, Cognition and Neuroscience, 784-801. DOI: https://doi.org/10.1080/23273798.2018.1428758.

*Sauermann, A., & Gagarina, N. (2018). The roles of givenness and type of referring expression in the comprehension of word order in Russian-speaking children. Linguistics Vanguard, 4(s1), 20160094. DOI: https://doi.org/10.1515/lingvan-2016-0094.

*Sauermann, A., & Höhle, B. (2018). Word order in German child language and child-directed speech: A corpus analysis on the ordering of double objects in the German middlefield. Glossa: a journal of general linguistics, 3(1), 57. DOI: http://doi.org/10.5334/gjgl.281

*Sauermann, A., & Gagarina, N. (2017). Parallelism influences ambiguous pronoun resolution in German. Frontiers in Psychology, 8, 1205. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01205.

*Sekerina, I. A., & Sauermann, A. (2017). Quantifier spreading in child eye movements: A case of the Russian quantifier kazhdyj ‘every’. Glossa, 2(1), 66. DOI: http://doi.org/10.5334/gjgl.109.

*Höhle, B., Berger, F., & Sauermann, A. (2016). "First language acquisition." In C. Féry, & S. Ishihara (Hrsg.), Oxford Handbook of Information Structure (S. 562-580). Oxford, England: Oxford University Press.

Sauermann, A., & Höhle, B. (2016). "Impact of context and type of referring expression on sentence comprehension in German-speaking children." In L. Perkins, R. Dudley, J. Gerard, & K. Hitczenko (Hrsg.), Proceedings of the 6th Conference on Generative Approaches to Language Acquisition North America (GALANA 2015) (S. 90-101). Somerville, MA: Cascadilla Proceedings Project.

*Sekerina, I. A., & Sauermann, A. (2015). Visual attention and quantifier-spreading in heritage Russian bilinguals. Second Language Research, 31(1), 75-104.

*Sauermann, A., Filik, R., & Paterson, K.B. (2013). Processing contextual and lexical cues to focus: Evidence from eye movements in reading. Language and Cognitive Processes, 28, 875-903.

Sauermann, A., & Höhle, B. (2013). Corpus investigation of information-structural ordering preferences in German-speaking children and adults. In S. Stavrakaki, M. Lalioti, & P. Konstantinopoulou (Hrsg.), Advances in Language Acquisition (S. 173-181). Newcastle upon Tyn: Cambridge Scholars Publishing.

*Filik, R., Paterson, K.B., & Sauermann, A. (2011). "The influence of focus on eye movements during reading." In S. P. Liversedge, I. D. Gilchrist, & S. Everling (Hrsg.), Oxford Handbook of Eye Movements (S. 925-941). Oxford, England: Oxford University Press.

Sauermann, A., Höhle, B., Chen, A., & Järvikivi, J. (2011). Intonational marking of focus in different word orders in German children. In M. Byram Washburn et al (Hrsg.), Proceedings of the 28th West Coast Conference on Formal Linguistics (S. 313-322). Somerville, MA: Cascadilla Proceedings Project.

Stede, M., & Sauermann, A. (2008). Linearization of arguments in commentary text. In W. Ramm & C. Fabricius-Hansen (Hrsg.), Linearisation and Segmentation in Discourse. Multidisciplinary Approaches to Discourse 2008 (MAD 08), Feb 20-23 2008, Lysebu, Oslo. Oslo: Dept. of Literature, Area Studies and European Languages, University of Oslo.

Haack, J., & Sauermann, A. (2004). Zum Instruktionsdesign von problembasierten Lernumgebungen. In K. Rebensburg (Hrsg.), Grundfragen Multimedialen Lehrens und Lernens (GML2 2004) (S. 173-181). Berlin: SEL Alcatel Stiftung für Kommunikationsforschung.

 

Präsentationen

  • Vorträge

(*präsentiert von)

Sekerina, I.A., Mitrofanova, N., Sauermann, A., Gagarina, N., & Westergaard, M.* Crosslinguistic transfer of case cues in anticipating non-canonical word orders. International Symposium on Bilingualism. 23. - 28.06.2019, Edmonton, Alberta, Canada.

Yilmaz, G.*, & Sauermann, A. An intergenerational look into referentiality: the bare object in Turkish. International Symposium on Bilingualism. 23. - 28.06.2019, Edmonton, Alberta, Canada.

Sauermann, A.* Impact of type of referring expression on the acquisition of word order in German. IGRA colloquium. 04.05.2017, Universität Leipzig. (eingeladener Vortrag)

Sauermann, A.*, & Gagarina, N. Anaphor resolution strategies in bilingual Russian-German preschoolers and monolingual adults. Workshop “Heritage languages in adults and children”. 27.01.2017, ZAS Berlin.

Sauermann, A.* Impact of topic status and type of referring expression on OVS sentence comprehension in German-speaking pre-schoolers. CASTL colloquium. 29.04.2016, University of Tromsø. (eingeladener Vortrag)

Sauermann, A.*, & Gagarina, N. Anaphor resolution strategies in bilingual Russian-German preschoolers and monolingual adults. International Symposium on Bilingual Processing in Adults and Children (ISBPAC). 14. - 15.04.2016, Kaiserslautern.

Sauermann, A.*, & Höhle, B. Impact of topic status and type of referring expression on OVS sentence comprehension in German-speaking pre-schoolers. Generative Approaches to Language Acquisition – North America (GALANA). 19. - 21.02.2015, College Park, MD.

Sekerina, I., & Sauermann, A.* The ‘signature’ of q-spreading errors in children and bilingual heritage adults. Workshop on the Acquisition of Quantification. 04. - 05.10.2013, Amherst, MA.

Sauermann, A.*, & Höhle, B. Language acquisition at the syntax-pragmatics interface: Evidence from German child language and child-directed speech. Workshop on the Acquisition at the Interface. 22. - 23.10.2012, University of Tromsø.

Sauermann, A.*, & Höhle, B. Information structural ordering preferences in German-speaking children and adults. Generative Approaches to Language Acquisition (GALA). 06. - 08.09.2011, Thessaloniki.

Sauermann, A.* A corpus analysis of word order variation in child language. 32nd Annual Conference of the German Association for Linguistics (DGfS). 23. - 26.02.2010, Berlin.

Chen, A., Höhle, B., Sauermann, A.*, Fleischhauer, E., & Järvikivi, J. Intonational marking of focus in different word orders in children. 28th West Coast Conference on Formal Linguistics, 19. - 21.02.2010, Los Angeles.

 

  • Poster

(*präsentiert von)

Mitrofanova, N.*, Sekerina, I.A., Sauermann, A., Gagarina, N., & Westergaard, M. Language-specific morphology facilitates predictive use of case marking in bilingual children. Architectures and Mechanisms for Language Processing (AMLaP) Conference. 06. - 08.09.2019, Moskau.

Sauermann, A.*, & Gagarina, N. Pronouns and proficiency influence OVS comprehension in bilingual preschoolers. Child Language Symposium (CLS) 2018. 25. - 26.06.2018, Reading.

Sauermann, A.*, & Gagarina, N. Pronouns and proficiency affect OVS comprehension in bilingual preschoolers. International Symposium on Bilingual Processing in Adults and Children (ISBPAC). 24. - 25.05.2018, Braunschweig.

Sekerina, I.A.*, Mitrofanova, N., Sauermann, A., Gagarina, N., & Westergaard, M. Predictive use of grammatical case in bilingual children is modulated by task. International Symposium on Bilingual Processing in Adults and Children (ISBPAC). 24. - 25.05.2018, Braunschweig.

Yilmaz, G.*, & Sauermann, A. The interpretation of indefiniteness by Turkish heritage speakers: Is there transfer from the dominant language? Linguistic Evidence. 15. - 17.02.2018, Tübingen.

Sauermann, A.* Impact of referring expressions on the acquisition of word order variation. International conference of the SFB 632. 08. - 09.05.2015, Berlin.

Sekerina, I., & Sauermann, A.* Path of acquisition of the quantifier kazhdyj ‘every’ in Russian. Architectures and Mechanisms for Language Processing (AMLaP) Conference. 06. - 08.09.2010, York.

Sauermann, A.*, Paterson, K. B., & Filik, R. Context influences association with focus in reading. Architectures and Mechanisms for Language Processing (AMLaP) Conference. 07. - 09.09.2009, Barcelona.

Sauermann, A.*, Kügler, F., Drenhaus, H., & Paterson, K. B. On the interpretation and processing of ‘only’. Experimental Psychological Society Meeting. 15. - 17.04.2009, Leicester.

Sauermann, A.*, Kügler, F., & Drenhaus, H. Zur Verarbeitung und Interpretation von ‘only‘. Tagung experimentell arbeitender Psychologen (TeaP). 30.03. - 01.04.2009, Jena.

 

Wissenstransfer: Aktivitäten für ein breiteres Publikum

Sauermann, A., Bartz, D., & Gagarina, N. (2018). Erwerb diskursiver Fähigkeiten. In Leibniz-Zentrum Allgemeine Sprachwissenschaft. Das Forschungsjahr 2017 (S. 19-30).

Gagarina, N. & Sauermann, A.* Typische, auffällige oder gestörte Mehrsprachigkeit. Arbeitskreis Lingua Pankow. 14.06.2017, Berlin. Vortrag.

 


Frühere Lehrveranstaltungen

09/2017, 09/2018, 10/2019, 10/2020 (digital) (University Wroclaw)

  • BS Language Acquisition of information structure (MA English)

 

Sommersemester 2020 (HU Berlin, digital)

  • SE Das Wort (BA Bildung an Grundschulen)
  • SE Sprache im Wandel: Variation in Erwerbskontexten (MA Education)
  • SE Meilensteine des Erstspracherwerbs (BA Germanistische Linguistik, BA Deutsch)
  • GK Linguistik (mit Dr. Lars Zeige, BA Germanistische Linguistik, BA Deutsch)

 

Wintersemester 2019/2020 (HU Berlin)

  • SE Der Satz (BA Bildung an Grundschulen)
  • SE Sprachstrukturen von Herkunftssprachen (Zertifikatsstudium Deutsch im Mehrsprachigkeitskontext)
  • SE Sprache im Wandel: Wandel durch Mehrsprachigkeit (MA Education)

 

Sommersemester 2019 (HU Berlin)

  • SE Das Wort (BA Bildung an Grundschulen)
  • SE Sprache im Wandel: Wandel durch Mehrsprachigkeit (MA Education)

 

Wintersemester 2018/2019 (HU Berlin)

  • SE Der Satz (BA Bildung an Grundschulen)
  • Ü Deutsche Grammatik (BA Germanistische Linguistik, BA Deutsch)
  • SE Erstspracherwerb von Informationsstruktur (BA Germanistische Linguistik, BA Deutsch)

 

Sommersemester 2018 (HU Berlin)

  • SE Second Language Acquisition (BA Englisch)

 

Sommersemester 2017 (HU Berlin)

  • SE (Erst)Spracherwerb von Informationsstruktur (BA Germanistische Linguistik, BA Deutsch)