Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät - Deutsch in multilingualen Kontexten

Dr. Antje Sauermann


Kontakt

Dorotheenstraße 24
10117 Berlin
Raum 3.325
 

E-Mail: antje.sauermann(at)hu-berlin.de

Telefon: +49 (0)30 2093 9675

 

Sprechzeiten im SoSe 2024 und in der vorlesungsfreien Zeit: TBA und nach Vereinbarung

 

Postadresse
Humboldt-Universität zu Berlin
Sprach- und literaturwissenschaftliche Fakultät
Institut für deutsche Sprache und Linguistik
Unter den Linden 6
D-10099 Berlin

bild Test2b

 

 


Lehrveranstaltungen im SoSe 2024

Mo 8–10 Uhr, DOR 24, R. 1.102

Mi 8–10 Uhr, DOR 24, R. 1.102

Mi 14–16 Uhr, DOR 24, R. 1.401

 


Forschung

Forschungsschwerpunkte
  • Spracherwerb und Mehrsprachigkeit (Informationsstruktur, Diskursstruktur, Register)
  • Variation in multilingualen Kontexten (v.a. Deutsch in Namibia)
  • Einfluss kontextueller Faktoren im Spracherwerb und in der Sprachverarbeitung
  • Spracheinstellungen und social meaning

 

Projekte

laufend

abgeschlossen

  • 2020-2023: SFB1412 'Register' (Phase I), Teilprojekt C07 'Register perception in a multilingual context of German: Differentiation, awareness, and attitudes', Co-PI, mit Heike Wiese
  • 2022 - 2023: HyPE ViSOR - Hybride Präsenz- und E-Lehrkonzepte zur Vielseitigkeit von Sprache, Offline und Remote, Co-PI mit Oliver Bunk und Fynn Raphael Dobler

 


Veröffentlichungen

  • Dissertation

Sauermann, A. (2016). Impact of the type of referring expression on the acquisition of word order variation. Potsdam: Universitätsverlag Potsdam.

 

  • Artikel in Zeitschriften und Buchkapitel (*peer-reviewed)

*Pescuma, V. N., Serova, D., Lukassek, J., Sauermann, A., Schäfer, R., Adli, A., Bildhauer, F., Egg, M., Hülk, K., Ito, A., Jannedy, S., Kordoni, V., Kühnast, M., Kutscher, S., Lange, R., Lehmann, N., Liu, M., Lütke, B., Maquate, K., Mooshammer, C., Mortezapour, V., Müller, S., Norde, M., Pankratz, E., Patarroyo, A. G., Plesca, A.-M., Ronderos, C. R., Rotter, S., Sauerland, U., Schnelle, G., Schulte, B., Schüppenhauer, G., Sell, B. M., Solt, S., Terada, M., Tsiapou, D., Verhoeven, E., Weirich, M., Wiese, H., Zaruba, K., Zeige, L. R.,Lüdeling, A., & Knoeferle, P. (2023) Situated language register across the ages, languages and modalities, and cultures: Evidence from complementary methods. Frontiers in Psychology, 13, 964658. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.964658.

*Sauermann, A., Schulte, B., & Wiese, H. (2023). "Sprachkontakt in Namibia: Registerdifferenzierung im Namdeutschen." In B. Hans-Bianchi, & B. Vogt (Hrsg.), Deutsch im Kontakt. Neue empirische Studien zu Kontaktphänomenen und -szenarien in der Gegenwart (S. 127-164). Baden-Baden: Georg Olms Verlag.

Yilmaz, G., & Sauermann, A. (2023). Complete acquisition in the heritage language: Evidence from indefiniteness in Turkish. RumeliDE Dil ve Edebiyat Dergisi, 33, 813-847. DOI: https://doi.org/10.29000/rumelide.1286008.

*Wiese, H., Sauermann, A., & Bracke Y. (2022). "Coherence and language contact: Orderly heterogeneity and social meaning in Namibian German." In K. V. Beaman, & G. R. Guy (Hrsg.), The coherence of linguistic communities (S. 301-318). New York, London: Routledge.

*Burmester, J., Sauermann, A., Spalek, K., & Wartenburger, I. (2018). Sensitivity to salience: linguistic vs. visual cues affect sentence processing and pronoun resolution. Language, Cognition and Neuroscience, 784-801. DOI: https://doi.org/10.1080/23273798.2018.1428758.

*Sauermann, A., & Gagarina, N. (2018). The roles of givenness and type of referring expression in the comprehension of word order in Russian-speaking children. Linguistics Vanguard, 4(s1), 20160094. DOI: https://doi.org/10.1515/lingvan-2016-0094.

*Sauermann, A., & Höhle, B. (2018). Word order in German child language and child-directed speech: A corpus analysis on the ordering of double objects in the German middlefield. Glossa: a journal of general linguistics, 3(1), 57. DOI: http://doi.org/10.5334/gjgl.281

Vor 2018

*Sauermann, A., & Gagarina, N. (2017). Parallelism influences ambiguous pronoun resolution in German. Frontiers in Psychology, 8, 1205. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01205.

*Sekerina, I. A., & Sauermann, A. (2017). Quantifier spreading in child eye movements: A case of the Russian quantifier kazhdyj ‘every’. Glossa, 2(1), 66. DOI: http://doi.org/10.5334/gjgl.109.

*Höhle, B., Berger, F., & Sauermann, A. (2016). "First language acquisition." In C. Féry, & S. Ishihara (Hrsg.), Oxford Handbook of Information Structure (S. 562-580). Oxford, England: Oxford University Press.

Sauermann, A., & Höhle, B. (2016). "Impact of context and type of referring expression on sentence comprehension in German-speaking children." In L. Perkins, R. Dudley, J. Gerard, & K. Hitczenko (Hrsg.), Proceedings of the 6th Conference on Generative Approaches to Language Acquisition North America (GALANA 2015) (S. 90-101). Somerville, MA: Cascadilla Proceedings Project.

*Sekerina, I. A., & Sauermann, A. (2015). Visual attention and quantifier-spreading in heritage Russian bilinguals. Second Language Research, 31(1), 75-104.

*Sauermann, A., Filik, R., & Paterson, K.B. (2013). Processing contextual and lexical cues to focus: Evidence from eye movements in reading. Language and Cognitive Processes, 28, 875-903.

Sauermann, A., & Höhle, B. (2013). Corpus investigation of information-structural ordering preferences in German-speaking children and adults. In S. Stavrakaki, M. Lalioti, & P. Konstantinopoulou (Hrsg.), Advances in Language Acquisition (S. 173-181). Newcastle upon Tyn: Cambridge Scholars Publishing.

*Filik, R., Paterson, K.B., & Sauermann, A. (2011). "The influence of focus on eye movements during reading." In S. P. Liversedge, I. D. Gilchrist, & S. Everling (Hrsg.), Oxford Handbook of Eye Movements (S. 925-941). Oxford, England: Oxford University Press.

Sauermann, A., Höhle, B., Chen, A., & Järvikivi, J. (2011). Intonational marking of focus in different word orders in German children. In M. Byram Washburn et al (Hrsg.), Proceedings of the 28th West Coast Conference on Formal Linguistics (S. 313-322). Somerville, MA: Cascadilla Proceedings Project.

Stede, M., & Sauermann, A. (2008). Linearization of arguments in commentary text. In W. Ramm & C. Fabricius-Hansen (Hrsg.), Linearisation and Segmentation in Discourse. Multidisciplinary Approaches to Discourse 2008 (MAD 08), Feb 20-23 2008, Lysebu, Oslo. Oslo: Dept. of Literature, Area Studies and European Languages, University of Oslo.

Haack, J., & Sauermann, A. (2004). Zum Instruktionsdesign von problembasierten Lernumgebungen. In K. Rebensburg (Hrsg.), Grundfragen Multimedialen Lehrens und Lernens (GML2 2004) (S. 173-181). Berlin: SEL Alcatel Stiftung für Kommunikationsforschung.

 

Präsentationen

  • Vorträge

(*präsentiert von)

Schulte, B.*, Sauermann, A., & Wiese, H. Register perception in multilingual speakers of German in a minority context: An open guise addressee identification study. 48. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Sprachwissenschaft (DGfS) 1.2. - 1.3.2024, Ruhr-Universität Bochum.

Bunk, O.*, Sauermann, A.*, Dobler, F. R., & Wiese, H. Sociolinguistic variation in Kiezdeutsch and Namdeutsch. Methods XVII. 1.8. - 5.8.2022, Johannes Gutenberg Universität Mainz.

Wiese, H., Sauermann, A.*, & Schulte, B.* Lexical vs. grammatical features in the perception of Namibian German. German Abroad. 27. - 28.09.2021, online conference.

Sekerina, I.A., Mitrofanova, N., Sauermann, A., Gagarina, N., & Westergaard, M.* Crosslinguistic transfer of case cues in anticipating non-canonical word orders. International Symposium on Bilingualism. 23. - 28.06.2019, Edmonton, Alberta, Canada.

Yilmaz, G.*, & Sauermann, A. An intergenerational look into referentiality: the bare object in Turkish. International Symposium on Bilingualism. 23. - 28.06.2019, Edmonton, Alberta, Canada.

Vor 2018

Sauermann, A.* Impact of type of referring expression on the acquisition of word order in German. IGRA colloquium. 04.05.2017, Universität Leipzig. (eingeladener Vortrag)

Sauermann, A.*, & Gagarina, N. Anaphor resolution strategies in bilingual Russian-German preschoolers and monolingual adults. Workshop “Heritage languages in adults and children”. 27.01.2017, ZAS Berlin.

Sauermann, A.* Impact of topic status and type of referring expression on OVS sentence comprehension in German-speaking pre-schoolers. CASTL colloquium. 29.04.2016, University of Tromsø. (eingeladener Vortrag)

Sauermann, A.*, & Gagarina, N. Anaphor resolution strategies in bilingual Russian-German preschoolers and monolingual adults. International Symposium on Bilingual Processing in Adults and Children (ISBPAC). 14. - 15.04.2016, Kaiserslautern.

Sauermann, A.*, & Höhle, B. Impact of topic status and type of referring expression on OVS sentence comprehension in German-speaking pre-schoolers. Generative Approaches to Language Acquisition – North America (GALANA). 19. - 21.02.2015, College Park, MD.

Sekerina, I., & Sauermann, A.* The ‘signature’ of q-spreading errors in children and bilingual heritage adults. Workshop on the Acquisition of Quantification. 04. - 05.10.2013, Amherst, MA.

Sauermann, A.*, & Höhle, B. Language acquisition at the syntax-pragmatics interface: Evidence from German child language and child-directed speech. Workshop on the Acquisition at the Interface. 22. - 23.10.2012, University of Tromsø.

Sauermann, A.*, & Höhle, B. Information structural ordering preferences in German-speaking children and adults. Generative Approaches to Language Acquisition (GALA). 06. - 08.09.2011, Thessaloniki.

Sauermann, A.* A corpus analysis of word order variation in child language. 32nd Annual Conference of the German Association for Linguistics (DGfS). 23. - 26.02.2010, Berlin.

Chen, A., Höhle, B., Sauermann, A.*, Fleischhauer, E., & Järvikivi, J. Intonational marking of focus in different word orders in children. 28th West Coast Conference on Formal Linguistics, 19. - 21.02.2010, Los Angeles.

 

  • Poster

(*präsentiert von)

Schulte, B.*, Sauermann, A., & Wiese, H. Social meaning of lexical and grammatical features in Namibian German. Social Meaning Berlin. 14. - 15.11.2023, Leibniz-Zentrum Allgemeine Sprachwissenschaft (ZAS).

Mitrofanova, N.*, Sekerina, I.A., Sauermann, A., Gagarina, N., & Westergaard, M. Language-specific morphology facilitates predictive use of case marking in bilingual children. Architectures and Mechanisms for Language Processing (AMLaP) Conference. 06. - 08.09.2019, Moskau.

Sauermann, A.*, & Gagarina, N. Pronouns and proficiency influence OVS comprehension in bilingual preschoolers. Child Language Symposium (CLS) 2018. 25. - 26.06.2018, Reading.

Sauermann, A.*, & Gagarina, N. Pronouns and proficiency affect OVS comprehension in bilingual preschoolers. International Symposium on Bilingual Processing in Adults and Children (ISBPAC). 24. - 25.05.2018, Braunschweig.

Sekerina, I.A.*, Mitrofanova, N., Sauermann, A., Gagarina, N., & Westergaard, M. Predictive use of grammatical case in bilingual children is modulated by task. International Symposium on Bilingual Processing in Adults and Children (ISBPAC). 24. - 25.05.2018, Braunschweig.

Yilmaz, G.*, & Sauermann, A. The interpretation of indefiniteness by Turkish heritage speakers: Is there transfer from the dominant language? Linguistic Evidence. 15. - 17.02.2018, Tübingen.

Vor 2018

Sauermann, A.* Impact of referring expressions on the acquisition of word order variation. International conference of the SFB 632. 08. - 09.05.2015, Berlin.

Sekerina, I., & Sauermann, A.* Path of acquisition of the quantifier kazhdyj ‘every’ in Russian. Architectures and Mechanisms for Language Processing (AMLaP) Conference. 06. - 08.09.2010, York.

Sauermann, A.*, Paterson, K. B., & Filik, R. Context influences association with focus in reading. Architectures and Mechanisms for Language Processing (AMLaP) Conference. 07. - 09.09.2009, Barcelona.

Sauermann, A.*, Kügler, F., Drenhaus, H., & Paterson, K. B. On the interpretation and processing of ‘only’. Experimental Psychological Society Meeting. 15. - 17.04.2009, Leicester.

Sauermann, A.*, Kügler, F., & Drenhaus, H. Zur Verarbeitung und Interpretation von ‘only‘. Tagung experimentell arbeitender Psychologen (TeaP). 30.03. - 01.04.2009, Jena.

 

Wissenstransfer: Aktivitäten für ein breiteres Publikum

Sauermann, A., Bartz, D., & Gagarina, N. (2018). Erwerb diskursiver Fähigkeiten. In Leibniz-Zentrum Allgemeine Sprachwissenschaft. Das Forschungsjahr 2017 (S. 19-30).

Gagarina, N. & Sauermann, A.* Typische, auffällige oder gestörte Mehrsprachigkeit. Arbeitskreis Lingua Pankow. 14.06.2017, Berlin. Vortrag.

 


Frühere Lehrveranstaltungen

Wintersemester 2023/2024 (HU Berlin)

  • SE Der Satz (BA Bildung an Grundschulen)
  • SE Erwerb sprachlicher Variation (BA Germanistische Linguistik, BA Deutsch)
  • SE Zweitspracherwerb (Master Linguistik)

Sommersemester 2023 (HU Berlin)

  • SE Das Wort (BA Bildung an Grundschulen)
  • Sprache im Wandel: Variation in Erwerbskontexte (MA Education)
  • SE Zweit- und Fremdspracherwerb (Zertifikatsstudium Deutsch im Mehrsprachigkeitskontext)
Frühere Semester

Wintersemester 2022/2023 (HU Berlin)

  • SE Der Satz (BA Bildung an Grundschulen)
  • Ü Deutsche Grammatik (BA Germanistische Linguistik, BA Deutsch)
  • SE Erwerb sprachlicher Variation (Master Linguisitk)
  • SE Zweit- und Fremdspracherwerb (Zertifikatsstudium Deutsch im Mehrsprachigkeitskontext)

Sommersemester 2022 (HU Berlin)

  • SE Das Wort (BA Bildung an Grundschulen)
  • Ü Deutsche Grammatik (BA Germanistische Linguistik, BA Deutsch)
  • SE Meilensteine des Spracherwerbs (BA Germanistische Linguistik, BA Deutsch)

Wintersemester 2021/22 (HU Berlin, digital + hybrid)

  • SE Der Satz (BA Bildung an Grundschulen)
  • SE Sprache im Wandel: Variation in Erwerbskontexten (MA Education)
  • SE Erwerb sprachlicher Variation (BA Germanistische Linguistik, BA Deutsch)
  • Ü Deutsche Grammatik (BA Germanistische Linguistik, BA Deutsch)

Sommersemester 2021 (HU Berlin, digital)

  • SE Das Wort (BA Bildung an Grundschulen)
  • SE Sprache im Wandel: Variation in Erwerbskontexten (MA Education)
  • SE Erwerb sprachlicher Variation (BA Germanistische Linguistik, BA Deutsch)
  • SE Registererwerb (MA Linguistik)

Wintersemester 2020/21 (HU Berlin, digital)

  • SE Der Satz (BA Bildung an Grundschulen)
  • SE Sprache im Wandel: Variation in Erwerbskontexten (MA Education)
  • SE Meilensteine des Spracherwerbs (BA Germanistische Linguistik, BA Deutsch)
  • Ü Deutsche Grammatik (BA Germanistische Linguistik, BA Deutsch)

Sommersemester 2020 (HU Berlin, digital)

  • SE Das Wort (BA Bildung an Grundschulen)
  • SE Sprache im Wandel: Variation in Erwerbskontexten (MA Education)
  • SE Meilensteine des Erstspracherwerbs (BA Germanistische Linguistik, BA Deutsch)
  • GK Linguistik (mit Dr. Lars Zeige, BA Germanistische Linguistik, BA Deutsch)

Wintersemester 2019/2020 (HU Berlin)

  • SE Der Satz (BA Bildung an Grundschulen)
  • SE Sprachstrukturen von Herkunftssprachen (Zertifikatsstudium Deutsch im Mehrsprachigkeitskontext)
  • SE Sprache im Wandel: Wandel durch Mehrsprachigkeit (MA Education)

Sommersemester 2019 (HU Berlin)

  • SE Das Wort (BA Bildung an Grundschulen)
  • SE Sprache im Wandel: Wandel durch Mehrsprachigkeit (MA Education)

Wintersemester 2018/2019 (HU Berlin)

  • SE Der Satz (BA Bildung an Grundschulen)
  • Ü Deutsche Grammatik (BA Germanistische Linguistik, BA Deutsch)
  • SE Erstspracherwerb von Informationsstruktur (BA Germanistische Linguistik, BA Deutsch)

Sommersemester 2018 (HU Berlin)

  • SE Second Language Acquisition (BA Englisch)

Sommersemester 2017 (HU Berlin)

  • SE (Erst)Spracherwerb von Informationsstruktur (BA Germanistische Linguistik, BA Deutsch)

 

09/2017, 09/2018, 10/2019, 10/2020 (digital) (University Wroclaw)

  • BS Language Acquisition of information structure (MA English)