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Faculty of Language, Literature and Humanities - Corpus Linguistics and Morphology

Dr. Hagen Hirschmann


 

General Information

Position
Research Assistant after PhD (postdoc)

 

Adress
Dorotheenstraße 24
10117 Berlin - Mitte
Room 3.310
Telephone: +49/ (0)30/ 2093 9727
 

Mail Adress
Institut für deutsche Sprache und Linguistik
Philosophische Fakultät II
Humboldt-Universität zu Berlin
Unter den Linden 6
D-10099 Berlin

Research Interests

 

  • Title of PhD thesis: Modifiers in German
  • Language acquisition research and learner corpora
    • Falko, a Learner Corpus of Advanced Learners of German as a Foreign Language
  • Syntactic modeling in language corpora 

 

 

Publications


- Lüdeling, Anke; Hirschmann, Hagen; Shadrova, Anna (2017) Linguistic Models, Acquisition Theories, and Learner Corpora: Morphological Productivity in SLA Research Exemplified by Complex Verbs in German. In: Language Learning, 1-34.

- Hirschmann, Hagen (2015) Modifikatoren im Deutschen. Ihre Klassifizierung und varietätenspezifische Verwendung [Modifiers in German: Their classification and variety-specific use]. Tübingen; Stauffenburg.

- Vyatkina, Nina; Hirschmann, Hagen; Golcher, Felix (2015) Syntactic modification at early stages of L2 German writing development: A longitudinal learner corpus study. In: Journal of Second Language Writing (JSLW). source

- Lüdeling, Anke; Hirschmann, Hagen (2015) Error annotation systems. In: Granger, Sylviane; Gilquin, Gaëtanelle; Meunier, Fanny (eds.): The Cambridge Handbook of Learner Corpus Research. Cambridge University Press.

- Rehbein, Ines; Hirschmann, Hagen (2014) POS Tagset Refinement for Linguistic Analysis and the Impact on Statistical Parsing. Treebanks & Linguistic Theories (TLT13), Tübingen. paper

- Reznicek, Marc; Lüdeling, Anke; Hirschmann, Hagen (2014) Competing Target Hypotheses in the Falko Corpus. A Flexible Multi-Layer Corpus Architecture. In: Díaz-Negrillo, Ana (ed.): Automatic Treatment and Analysis of Learner Corpus Data: John Benjamins. draft version

- Rehbein, Ines; Hirschmann, Hagen (2014) Towards a syntactically motivated analysis of modifiers in German. In: Proceedings of the 12th edition of the KONVENS conference Vol. 1., Universität Hildesheimpaper, data
 
- Hirschmann, Hagen; Lüdeling, Anke; Rehbein, Ines; Reznicek, Marc; Zeldes, Amir (2013) Underuse of Syntactic Categories in Falko. A Case Study on Modification. In: 20 years of learner corpus research. Looking back, Moving ahead (LCR2011). Louvain-la-Neuve, Belgium; Presses universitaires de Louvain. draft version
 
- Hirschmann, Hagen; Lüdeling, Anke; Zeldes, Amir (2012) Measuring and Coding Language Change: An Evolving Study in a Multilayer Corpus Architecture. In: Journal of Computing and Cultural Heritage. draft version
 
- Hirschmann, Hagen (2011) Eine für Korpora relevante Subklassifikation adverbieller Wortarten. In: Konopka, Marek; Kubczak, Jacqueline; Mair, Christian; Šticha, František; Waßner, Ulrich Hermann (eds.): Grammatik und Korpora 2009. Dritte Internationale Konferenz. Mannheim. Tübingen; Narr.
 
- Lüdeling, Anke; Hirschmann, Hagen; Zeldes, Amir (2011) Variationism and Underuse Statistics in the Analysis of the Development of Relative Clauses in German. In: Kawaguchi, Yuji, Minegishi, Makoto & Viereck, Wolfgang (eds.) Corpus Analysis and Diachronic Linguistics. Amsterdam: John Benjamins. draft version
 
- Rehbein, Ines; Hirschmann, Hagen; Lüdeling, Anke; Reznicek, Marc (2010) Better tags give better trees – or do they? In: Proceedings of Linguistic Issues in Language Technology – LiLT 7/10. draft version
 
- Lüdeling, Anke; Doolittle, Seanna; Hirschmann, Hagen; Schmidt, Karin & Walter, Maik (2008) Das Lernerkorpus Falko. In: Deutsch als Fremdsprache 2(2008), 67-73. article
 
- Zeldes, Amir; Lüdeling, Anke; Hirschmann, Hagen (2008) What’s hard? Quantitative evidence for difficult constructions in German learner data. In: Proceedings of QITL 3. Helsinki. draft version
 
- Hirschmann, Hagen; Doolittle, Seanna & Lüdeling, Anke (2007) Syntactic annotation of non-canonical linguistic structures. In: Proceedings of Corpus Linguistics 2007, Birmingham. draft version
 

- Report

 
- Eller, Monika; Hirschmann, Hagen (2014) Modellierung nichtstandardisierter Schriftlichkeit. AG im Rahmen der 35. Jahrenstagung der Deutschen Gesellschaft für Sprachwissenschaft (DGfS), Universität Potsdam vom 12. bis 15. März 2013. In: Zeitschrift für germanistische Linguistik 42:1, S. 100-110. article
 
 
- Annotation Guidelines
 
- Hirschmann, Hagen (in prep.) Richtlinien zur Wortartenannotation von Adverb- und Partikelklassen – eine Granularisierung des STTS im Bereich von Modifikatoren. Technischer Report. Arbeitsversion
 
- Reznicek, Marc; Lüdeling, Anke; Krummes, Cedric; Schwantuschke, Franziska; Walter, Maik; Schmidt, Karin; Hirschmann, Hagen; Andreas, Torsten (2012) Das Falko-Handbuch. Korpusaufbau und Annotationen. Version 1.0.1. Technical Report. Humboldt-Universität zu Berlin. (link)
 
- Hirschmann, Hagen; Linde, Sonja (2010) Annotationsguidelines zur Deutschen Diachronen Baumbank. Technical Report. Humboldt-Universität zu Berlin.
 
- Albert, Stefanie; Jan Anderssen; Regine Bader; Stephanie Becker; Tobias Bracht; Sabine Brants; Thorsten Brants; Vera Demberg; Stefanie Dipper; Peter Eisenberg; Silvia Hansen; Hagen Hirschmann; Juliane Janitzek; Carolin Kirstein; Robert Langner; Lukas Michelbacher; Oliver Plaehn; Cordula Preis; Marcus Pußel; Marco Rower; Bettina Schrader; Anne Schwartz; George Smith; Hans Uszkoreit (2003) TIGER-Annotationsschema. Technical Report. Universität Potsdam, Universität des Saarlandes, Universität Stuttgart. (link)
 
 

- Selected Presentations

 
- Vyatkina, Nina; Hirschmann, Hagen; Golcher, Felix (2016) Instructed second language acquisition and longitudinal learner corpus research: The case of lexical and syntactic complexity. TaLC 12, 20.-23.July 2016
(abstract) (slides)
 
- Rehbein, Ines; Hirschmann, Hagen (2014) Towards a syntactically motivated
analysis of modifiers in German. Konvens 2014 2014, 08.-10. Oktober 2014
 
- Hirschmann, Hagen (2014) Außenseiter oder Alleskönner? Die Problematik der Klassifikation pränominaler Wortarten im Deutschen am Beispiel des adnominalen so. DGfS-Jahrestagung 2014, AG 10, 5-7. März.2014 
 
- Hirschmann, Hagen (2013) Korpusgesteuerte Syntaxanalysen von Lernersprache - Präpositionalobjekte im DaF-Erwerb. DGfS-Jahrestagung 2013, AG 10, 12.-15.März 2013
 
- Rehbein, Ines; Hirschmann, Hagen; Reznicek, Marc; Lüdeling, Anke (2012) Better tags give better trees or do they? TLT - Treebanks and Linguistic Theory, Heidelberg, 6-7. January 2012
 
- Hirschmann, Hagen; Lüdeling, Anke; Reznicek, Marc; Rehbein, Ines; Zeldes, Amir (2011) Underuse of syntactic categories in learner corpora. A case study on modification. Learner Corpus Research (LCR), Louvain, 17. Novembre 2011
 
- Hirschmann, Hagen; Zeldes, Amir; Lüdeling, Anke (2009) Interaction between Colligation, Register and Surface Variability in German Learners and Natives. DGfS-Jahrestagung 2009, AG 6, 4-6. March 2009
 
- Zeldes, Amir; Hirschmann, Hagen; Lüdeling, Anke (2009) Multilevel Learner Corpora.
Workshop on Automatic Analysis of Learner Language 2009 (AALL'09), CALICO 2009. Arizona State University, 10-14. March 2009
 
- Zeldes, Amir; Lüdeling, Anke; Hirschmann, Hagen (2008) What's Hard? Quantitative Evidence for Difficult Constructions in German Learner Data.
Quantitative Investigations in Theoretical Linguistics 3 (QITL-3). Helsinki, Finnland, 2-4. June 2008
(Abstract) (Folien)
 
- Hirschmann, Hagen (2007) Wortschreibungsfehler bei fortgeschrittenen Lernenden des Deutschen als Fremdsprache (Writing Errors by Advanced Learners of German as a Foreign Language). 22. Kongress für Fremdsprachendidaktik in Gießen, AG "Lernerkorpora und Lernersprachenanalyse", 3-6. Oktober 2007
 
- Poster
 
- Hagen Hirschmann, Marc Reznicek, Anke Lüdeling; Ines Rehbein (2011) Das Ziel ist der Weg – Geparste Zielhypothesen im Lernerkorpus Falko (The Journey is the Reward - Parsed Target Hypotheses in Falko)
DGfS 2011; CL-Postersession
 
- Reznicek, Marc; Jia Wei Chan; Astrid Ensslin; Hagen Hirschmann; Thomas Krause; Cedric Krummes; Anke Lüdeling; Amir Zeldes; Florian Zipser (2010) "Dass wenn man etwas will, muss man dafür arbeiten" - Zielhypothesen im Lernerkorpus Falko (Target Hypotheses in the Learner Corpus Falko) (poster)
DGfS 2010; CL-Postersession
 
- Doolittle, Seanna; Hirschmann, Hagen; Lüdeling, Anke (2008) Annotation von kanonischen und nichtkanonischen Äußerungen in Korpora (Annotation of Canonical and Non-Canonical Utterances in Corpora (abstract(poster)
DGFS 2008; CL-Postersession